Ministerul Justiției
Oficiul Național al Registrului Comerțului

08 August 2025

portal

portal

 

Important
 
 

 

 

 

sageata

ANUNȚ privind modificările cotei de TVA care se aplică de la 01 august 2025

30 iulie 2025

Notele de calcul emise și neachitate până la data de 31.07.2025 inclusiv (ora 23:00), aferente serviciilor solicitate la ONRC pentru care se aplică TVA, vor fi anulate automat ca urmare a modificării cotei de TVA aplicabile de la data de 01.08.2025. Măsura este luată în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 – Codul fiscal, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 141/2025, pentru a asigura corecta aplicare a noii cote de TVA asupra serviciilor prestate.
Pentru punerea în aplicare a prevederilor legale mai sus amintite, în intervalul 31.07.2025, ora 23.00 – 01.08.2025, ora 5.00,  portalul de servicii al Oficiul Național al Registrului Comerțului va intra în mentenanță.
Începând cu data de 01.08.2025, emiterea notei de calcul, ce reflectă noua cotă de TVA, se obține în următoarele modalități:

  • pentru cererile depuse prin portalul de servicii al Oficiului Național al Registrului Comerțului, al căror tarif este purtător de TVA, solicitantul va putea descărca noua notă de calcul din propriul cont de utilizator, secțiunea ”Notele mele de calcul”;
  • pentru cererile depuse prin alte modalități (ghișeu, e-mail, poștă, Self-Service etc.), al căror tarif este purtător de TVA, la cererea solicitantului, oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale vor emite noua notă de calcul.

 

 

sageata

INFORMARE referitoare la noile condiții de acces la furnizarea de informații privind beneficiarii reali pentru categoriile de solicitanți prevăzute la art. 19 alin. (8) lit. c) (persoane fizice și juridice), din Legea 129/2019

13 iunie 2025

Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 86/2025 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, accesul la Registrul beneficiarilor reali (RBR) pentru categoriile de solicitanți prevăzute la art. 19 alin. (8) lit. c) (persoane fizice și juridice) este asigurat oricărei persoane sau organizații care poate demonstra un interes legitim cu condiţia înregistrării online şi a plăţii tarifului aferent, stabilit prin anexa 2 a OMJ nr. 7323/C/2020.
Astfel, pentru obținerea informațiilor privind beneficiarii reali ai unei societăți, în calitate de solicitant persoană fizică sau juridică, trebuie să vă înregistrați online prin intermediul portalului instituției (myportal.onrc.ro) și să solicitați accesul la Registrul beneficiarilor reali, urmând pașii prezentați în Ghidul de utilizare a serviciului online de furnizare de informații din Registrul Beneficiarilor Reali (Ghiduri – Furnizare informații RBR – Solicitare acces RBR). Ca urmare a noilor prevederi legislative intrate în vigoare, pentru categoriile de solicitanți prevăzute la art. 19 alin. (8) lit. c) (persoane fizice și juridice), este necesară încărcarea în opisul de documente al cererii, pe lângă actul de identitate și, după caz, împuternicire, dovada interesului legitim pentru informațiile solicitate.
Confirmarea accesului la Registrul beneficiarilor se va face după verificarea documentelor justificative transmise prin intermediul myportal.onrc.ro, de către departamentul de specialitate din cadrul ONRC.
În cazul aprobării solicitării, este generată nota de calcul, iar ulterior efectuării plății, documentul solicitat devine vizibil în contul utilizatorului.
În cazul respingerii solicitării, utilizatorul este notificat atât în contul său de pe myportal.onrc.ro, cât și pe adresa de e-mail înregistrată pentru contul său.

 

sageata

ANUNȚ privind Biroul Teritorial Rădăuți

04 iunie 2025

Activitatea Biroului Teritorial Rădăuți (Oficiul registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Suceava) se desfăşoară în ziua de miercuri, în intervalul orar 9:00 - 13:00

 

sageata Situaţii statistice aprilie 2025
14 mai 2025
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a publicat situaţiile statistice, întocmite după criterii de interes public, în baza datelor din registrul comerţului central computerizat la data de 30 aprilie 2025 … află mai multe

 

sageata

Comunicat privind stadiul soluționării cererilor înregistrate la ONRC

12 mai 2025

Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) continuă demersurile pentru asigurarea unui serviciu public eficient, transparent și predictibil, în beneficiul profesioniștilor care interacționează cu instituția.
În urma publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 15 aprilie 2024, a Ordinului Președintelui INS nr. 377/17.04.2024 privind aprobarea Clasificării Activităților din Economia Națională – CAEN Rev.3, ce a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025, ONRC a înregistrat o creștere a numărului de cereri de actualizare a obiectului de activitate din partea societăților, PFA, II și IF în contextul pregătirii pentru alinierea la noua clasificare.
Ulterior, ca urmare a intrării în vigoare a HG nr. 284/20.03.2025, care prevede un termen de 18 luni pentru efectuarea modificărilor aferente noii clasificări CAEN, s-a constatat o diminuare a ritmului de depunere a cererilor.
În perioada 1 ianuarie – 9 mai 2025, au fost înregistrate 390.969 de cereri, dintre care 378.876 au fost soluționate. Un număr de 3.407 cereri au fost retrase, inclusiv 717 prin renunțare din oficiu.
La data de 9 mai 2025, soldul cererilor aflate în curs de soluționare era de 6.757, reprezentând aproximativ 1,73% din volumul total.

Acestea se află în diverse etape de procesare, înregistrând, în medie, o întârziere de aproximativ două zile față de termenul procedural, în condițiile unui aflux crescut de solicitări în primele luni ale anului, anterioare intrării în vigoare a HG nr. 284/20.03.2025.
Pentru a elimina rapid soldul existent și a preveni acumularea de noi întârzieri, ONRC, la inițiativa și cu directa coordonare a Ministerului Justiției, implementează un plan de măsuri administrative și operaționale, care prevede:

  • Redistribuirea uniformă a cererilor restante către toate structurile teritoriale, în funcție de numărul de registratori disponibili, cu un obiectiv estimat de 13.750 cereri soluționate lunar.
  • Optimizarea planificării resurselor umane, prin stabilirea unei capacități minime zilnice de procesare, necesară pentru menținerea ritmului constant de soluționare.
  • Implicarea registratorilor cu funcții de conducere în activitatea operațională, contribuind suplimentar la procesarea a peste 7.000 de cereri lunar.
  • Aprobarea noului regulament de organizare și funcționare, care corelează numărul de posturi cu volumul real de activitate din teritoriu.
  • Extinderea automatizării fluxurilor de lucru, pentru reducerea duratei de procesare, minimizarea erorilor și eficientizarea alocării resurselor.

Planul are ca obiectiv eliminarea integrală a soldului existent până la 1 iulie 2025, precum și asigurarea, pe termen lung, a unui proces sustenabil de soluționare a cererilor, fără presiune suplimentară asupra resursei umane.
ONRC își reafirmă angajamentul pentru oferirea unui serviciu public modern, accesibil și eficient, în sprijinul mediului de afaceri din România. 



 
 

sageata

Informare privind termenul de actualizare a obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3

25 martie 2025

Termenul de actualizare a obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3 (versiune actualizată a Clasificării Activităților din Economia Națională, aprobată prin Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/17.04.2024) este de 18 luni de la data de 25 martie 2025, data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257/25.03.2025 a Hotărârii Guvernului nr.284/20.03.2025* pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.
În perioada de implementare de 18 luni, în relația cu autoritățile și instituțiile publice, sunt recunoscute și acceptate atât versiunea revizuită a CAEN, cât și cea precedentă. De asemenea, ambele versiuni sunt recunoscute și acceptate și în relația cu alte persoane fizice sau juridice.

* Hotărârea Guvernului nr.284/20.03.2025 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257/25.03.2025   ... 

 

sageata

INFORMARE privind actualizarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII

5 februarie 2025

Vă informăm că tarifele pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII, au fost actualizate prin Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 3/03.02.2025 privind modificarea anexei la Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 8/2024 privind aprobarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII.*
Actele primite și înregistrate la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale:

• până la data de 04.02.2025 (inclusiv) vor fi transmise spre publicare la Regia Autonomă Monitorul Oficial cu aplicarea tarifului de publicare în vigoare până la această dată;

• începând cu data de 05.02.2025 vor fi transmise spre publicare la Regia Autonomă Monitorul Oficial cu aplicarea tarifelor în vigoare începând cu data de 05.02.2025.

Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 3/03.02.2025 privind modificarea anexei la Decizia Biroului Permanent al Camerei Deputaților nr. 8/2024 privind aprobarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părțile I-VII, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104/04.02.2025   ...

 

sageata

INFORMARE privind categoriile de persoane care pot semna și depune cereri de înmatriculare sau înregistrare în registrul comerțului

5 februarie 2025

Înregistrarea și depunerea documentelor la registrul comerțului poate fi realizată exclusiv de categoriile de persoane expres prevăzute de Legea nr. 265/2022*, respectiv de reprezentantul legal al profesionistului, de împuternicitul acestuia în baza unei procuri speciale sau generale autentice, de avocatul împuternicit prin împuternicire avocațială ori de oricare dintre asociații, acționarii sau membrii profesioniștilor.
Prin împuternicit se înțelege consilierul juridic salariat al persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale, avocatul împuternicit cu împuternicire avocațială, persoana împuternicită cu procură specială sau generală, în formă autentică, să semneze şi/sau să depună cereri în numele persoanei fizice sau juridice, alte persoane fizice salariate ale persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale, împuternicite pentru depunerea de cereri sau pentru ridicarea de documente la/de la registrul comerțului (conform art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 265/2022).
Astfel, Legea nr. 265/2022 este actul normativ care reglementează competențele și procedurile privind înregistrarea în registrul comerțului și care nu prevede posibilitatea ca experții contabili să asiste/reprezinte un beneficiar ori client în relația cu oficiile registrului comerțului în vederea efectuării serviciilor profesionale.
* Legea nr. 265/2022 privind registrul comerțului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, înregistrarea și depunerea documentelor la registrul comerțului, cu modificările și completările ulterioare.

 

sageata

Informare: Informații referitoare la înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3

31 decembrie 2024

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justiției nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, în conformitate cu CAEN Rev. 3, obligația actualizării fiind prevăzută de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil începând cu data de 1 ianuarie 2025.
În contextul obligației de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilită procedura necesară pentru implementarea actualizării, asigurându-se conformitatea cu noile reglementări.
Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil începând cu 01.01.2025), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului. În acest sens:
 persoanele juridice în situația în care:

  • procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;

 

  • odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei/unor alte/altor mențiuni în registrul comerțului, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma...” cu bifarea casetei corespunzătoare modificării/modificărilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
  • actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma...”  cu bifarea la pct. 4.1 ” acte și fapte pentru care legea prevede obligația înscrierii” a casetei  ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);

 persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) în situația în care:

  • procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea dedicată de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția, dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
  • odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei alte mențiuni în registrul comerțului, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b), atât la secțiunea dedicată de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cât şi la Secțiunea VI ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului, ...” prin bifarea corespunzătoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informații referitoare la documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);
  • actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” și ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro - Secțiunea Mențiuni);

În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului.
Pentru cererile înregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, și care au depuse în susținere documente întocmite conform CAEN Rev. 2, rămân aplicabile dispozițiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN Rev.2 și se vor soluționa ca atare, chiar dacă termenul de soluționare este stabilit după data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior și va impune depunerea unei noi cereri, care să reflecte modificările necesare conform acestei clasificări. Această situație nu limitează dreptul solicitantului ca, până la termenul de soluționare, să depună, în completarea cererii inițiale, documentele întocmite conform CAEN Rev. 3 și să efectueze completarea secțiunii dedicate actualizării obiectului de activitate.
Certificatele de înregistrare şi certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comerțului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității, rămân valabile până la data actualizării obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin.
Pe pagina oficială (https://insse.ro/cms/ro/caen) Institutul Național de Statistică a publicat, pentru a fi consultate în vederea încadrării corecte a activității economice, structura completă a CAEN Rev.3 (link), precum și tabelul de corespondență CAEN Rev.2 - CAEN Rev.3 (link).
Notă:

  1. În cadrul actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev.3, persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. Aceste limite sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 16 alin. (1) , respectiv art. 24 alin. (1) din OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare.
  2. Pentru cererile depuse prin portalul de servicii online, în cazul în care se procedează doar la actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3, se va utiliza fluxul suplimentar simplificat dedicat acestei operațiuni.

 



 
 

sageata

Informare privind modalitatea de raportare a informațiilor referitoare la impozitul pe profit potrivit Directivei (UE) 2021/2101, prevederi transpuse – pentru operatorii economici – prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 2048/2022 privind completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici

13 decembrie 2024

Pe site-ul Ministerului Finanțelor a fost publicat un comunicat privind modalitatea de raportare a informațiilor referitoare la impozitul pe profit, conform Ordinului ministrului finanțelor nr. 2048/2022 privind completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici. Acest ordin transpune Directiva (UE) 2021/2101 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, care modifică Directiva 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea, de către anumite întreprinderi și sucursale, de informații privind impozitul pe profit - cunoscută și sub denumirea de Directiva CbCR.
Conform comunicatului publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor, operatorii economici trebuie să respecte noile cerințe de raportare privind impozitul pe profit, care implică transparență crescută și raportarea pe baza unor modele standardizate.

Potrivit art. 48c alin. (3) și (4) din Directiva contabilă, informațiile referitoare la impozitul pe profit pot fi raportate conform instrucțiunilor de raportare menționate în secțiunea III, părțile B și C din anexa III la Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal și de abrogare a Directivei 77/799/CEE.
Totodată, comunicatul precizează că până la aplicarea prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/2952 al Comisiei din 29 noiembrie 2024 de stabilire a unui model comun și a unor formate de raportare electronică pentru aplicarea Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește informațiile care trebuie prezentate în rapoartele privind informațiile referitoare la impozitul pe profit, operatorii economici vizați de cerințele de raportare se pot folosi de:

  • instrucțiunile de raportare menționate în secțiunea III, părțile B și C din anexa III la Directiva 2011/16/UE;
  • modelul și formatele prevăzute de Regulamentul (UE) 2024/2952;
  • stabilirea unui format de raportare propriu, cu condiția ca raportul să includă toate informațiile prevăzute de reglementările contabile aplicabile.

Pentru mai multe detalii, precum și pentru accesarea ghidurilor de raportare, puteți consulta site-ul Ministerului Finanțelor la adresa: https://mfinante.gov.ro/agenti-economici - secțiunea Raportare CbCR. 



 
 

sageata

Informații privind aplicabilitatea prevederilor legale privind factura electronică RO-e Factura la nivelul ONRC

02 octombrie 2024

Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului național RO-e Factura și cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), vă aducem la cunoștință următoarele aspecte:

  • Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), prin activitatea sa de bază desfășurată ca autoritate publică, emite facturi fără TVA pentru serviciile specifice registrului comerțului, având CUI 14942091. Conform interpretării prevederilor art. 266 și art. 269 alin. (5) din Codul Fiscal, pentru aceste activități, ONRC nu este persoană impozabilă și, prin urmare, nu are obligația de a transmite aceste facturi prin sistemul RO-e Factura. Facturile emise pentru activitățile specifice de registru nu intră sub incidența OUG nr. 120/2021.
  • În ceea ce privește activitățile economice desfășurate de ONRC în afara domeniului specific de registru, care sunt în sfera concurențială și supuse TVA, ONRC este considerată persoană impozabilă în scopuri de TVA. Pentru aceste activități economice, având CUI RO24216886, ONRC are obligația de a transmite facturile prin sistemul RO-e Factura, conform OUG nr. 120/2021. Începând cu data de 1 iulie 2024, ONRC s-a înrolat în acest sistem și transmite facturile cu TVA pentru aceste activități.
 

sageata

Informații privind noul format al numărului de ordine din registrul comerțului

01 octombrie 2024

Prin noul sistem informatic al ONRC s-au implementat o serie de transformări, una dintre acestea fiind implementarea sistemului de alocare a numărului de înregistrare unic, în sensul că numărul de ordine din registrul comerțului se alocă la nivel național o singură dată la înmatriculare și este valabil pe toată durata de viață a profesionistului indiferent unde acesta își va muta sediul social pe teritoriul României. Noul format al numărului de ordine din registrul comerțului este următorul:

      YAAAAXXXXXXJJC

      Y = J/F/C (tipul registrului, indicativul “J” pentru persoanele juridice/ indicativul “F” pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale/ indicativul “C” pentru societățile cooperative)

      AAAA = este anul de înmatriculare al profesionistului

      XXXXXX = numărul de ordine din registrul comerțului  (se completează cu 0 pana la completarea celor 6 cifre) pentru fiecare tip de registru (J, F sau C)

      JJ = cod județ (00 pentru profesioniști înmatriculați după data de 26.07.2024 sau codul județului de la ultimul sediu, pentru profesioniștii înmatriculați anterior datei de 26.07.2024)

      C = cifra de control, suma cifrelor ( ascii aferent J=74/F=70/C=67 +A+A+A+A+X+X+X+X+X+X+J+J) pentru care se aplica modulo 10 (modulo este o operație binară care produce restul împărțirii a două numere întregi a și b, adică a mod b = r , unde r este număr întreg).

Prin urmare, numărul unic de înregistrare în registrul comerțului, pentru profesioniștii înmatriculați anterior datei de 26.07.2024 (data punerii în funcțiune a noului sistem informatic)  se va transforma (conform noului format) pentru toți profesioniștii care vor solicita înregistrarea unor mențiuni (ce modifică denumirea, sediul social/profesional, obiectul principal de activitate sau forma juridică) ce se vor reflecta în datele din documentele emise de Registrul Comerțului.

 

Arhivă: 202520242023202220212020, 2019

Publicitate legală
 
 
sageata Lista cooperativelor agricole, conform prevederilor art. 761 alin. (4) din Legea nr. 566/2004 a cooperației agricole
sageata Publicarea radierilor din oficiu pentru PFA/II conform art. II, alin.(6) din Legea nr. 182/2016
sageata Proiecte fuziune/divizare
sageata Hotarâri judecătorești de dizolvare/numire lichidator/radiere 
(art. 237 Legea 31/1990)
sageata Situații financiare de lichidare
sageata Societăți cu cifra de afaceri care nu depășește 10 milioane lei
sageata Societăți radiate 
(Legea nr. 314/2001)
sageata Societăți radiate 
(art. VI OUG nr. 43/2010)
sageata PF/AF radiate
(art. 39 OUG nr. 44/2008)
sageata 
Publicitate conform Legii nr. 152/2015 
sageata Alte situații


Facilități
 
 
sageata Întreprinzători debutanți
Se acordă persoanelor care nu au mai fost asociați sau acționari într-o întreprindere constituită în Spatiul Economic European și debutează în afaceri ...  află mai multe
sageata Studenți
Facilități acordate studenților care doresc să înființeze o afacere proprie potrivit HG nr. 166/2003. Potrivit prevederilor HG nr. 166/2003, studenții ... află mai multe

 

 

NOTĂ:
► Legea societăților nr. 31/1990

  • Art. 731 : (1) Persoanele care, potrivit art. 6 alin. (2), nu pot fi fondatori nu pot fi nici administratori, directori, membri ai consiliului de supraveghere şi ai directoratului, cenzori sau auditori financiari, iar dacă au fost alese, sunt decăzute din drepturi.
    (2) Prin acceptarea mandatului, administratorii, membrii consiliului de administraţie, directorii, membrii directoratului, cenzorii, iar prin încheierea contractului de prestări servicii, auditorul financiar îşi asumă răspunderea pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 6 pentru a deţine şi exercita această funcţie, în contract fiind inclusă o clauză în acest sens.
  • Art. 161:
    (…)
    (2) Nu pot fi cenzori, iar dacă au fost aleşi, decad din mandatul lor:
    a) rudele sau afinii până la al patrulea grad inclusiv sau soţii administratorilor;
    b) persoanele care primesc sub orice formă, pentru alte funcţii decât aceea de cenzor, un salariu sau o remuneraţie de la administratori sau de la societate sau ai căror angajatori sunt în raporturi contractuale sau se află în concurenţă cu aceasta;
    c) persoanele cărora le este interzisă funcţia de membru al consiliului de administraţie, respectiv al consiliului de supraveghere şi al directoratului, în temeiul art. 731
    d) persoanele care, pe durata exercitării atribuţiilor conferite de această calitate, au atribuţii de control în cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau al altor instituţii publice, cu excepţia situaţiilor prevăzute expres de lege.
  • Art. 6:
    (1) Semnatarii actului constitutiv, precum şi persoanele care au un rol determinant în constituirea societăţii sunt consideraţi fondatori.
    (2) Nu pot fi fondatori persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile ori cărora li s-a interzis prin hotărâre judecătorească definitivă dreptul de a exercita calitatea de fondator ca pedeapsă complementară a condamnării pentru infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru infracţiunile prevăzute de prezenta lege.

  • Art. 61: Prin semnarea actului constitutiv, fondatorii îşi asumă răspunderea pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 6 pentru a fonda o societate, în actul constitutiv fiind prevăzută o clauză în acest sens.


► Legea nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare:

  • Art. 15:
    Nu pot fi membri fondatori persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile ori care au fost condamnate pentru infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru infracţiunile prevăzute de prezenta lege.

  • Art. 45:
    (6) Membrii consiliului de administraţie sau administratorul unic, după caz, îşi încep activitatea numai după ce au semnat contractul de administrare în care sunt prevăzute criteriile de performanţă aprobate de adunarea generală
  • Art. 46:
    (1) În societatea cooperativă pot fi administratori numai persoanele care au calitatea de membru cooperator şi îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 15. Dacă au fost alese alte persoane, acestea sunt decăzute din drepturi.
  • Art. 57:
    (6) Nu pot fi cenzori, iar dacă au fost aleşi sunt decăzuţi din mandatul lor, persoanele care fac parte din consiliul de administraţie, soţul, soţia, rudele şi afinii până la gradul al treilea inclusiv, precum şi persoanele cărora le este interzisă funcţia de administrator potrivit prevederilor prezentei legi.

    Prin acceptarea mandatului, administratorii, membrii consiliului de administraţie, directorii, cenzorii îşi asumă răspunderea pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 15 pentru a deţine şi exercita această funcţie, în contract fiind inclusă o clauză în acest sens.

►  Legea cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare:

Art. 16:

(…)

(4)Nu pot fi membri fondatori sau membri în organele de conducere persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile ori care au fost condamnate pentru infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare sau pentru infracţiunile prevăzute de Legea societăților  nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 29

(1)Nu pot fi membri ai consiliului de administraţie membrii cooperatori aflaţi în una dintre situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (4).

 

I. Dispoziții privind modificarea actului constitutiv

II. Dispoziții privind numirea/schimbarea administratorilor, membrilor organelor de administrare şi/sau de conducere şi de control ori a reprezentanţilor persoanelor juridice care îndeplinesc această calitate

III. Dispoziții privind publicarea în Monitorul Oficial al României

 

 

I. Dispoziții privind modificarea actului constitutiv

Legea 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului

  • Art. 43:
    (1) În cursul exercitării activităţii sau la încetarea acesteia, profesioniştii prevăzuţi la art. 4 alin. (1) au obligaţia de a solicita înregistrarea menţiunilor privind actele şi faptele a căror înregistrare este prevăzută de lege, în cel mult 15 zile de la data actelor sau producerii faptelor supuse obligaţiei de înregistrare.
    (2) Înregistrarea menţiunilor se poate face şi la cererea persoanelor interesate, în cazurile prevăzute de lege, în termen de cel mult 30 de zile de la data la care au cunoscut actul sau faptul supus înregistrării.

  • Art. 103:
    (1) În registrul comerţului se vor înregistra menţiuni referitoare la:
    a) modificări ale actelor, faptelor şi datelor înregistrate în registrul comerţului;
    (...)


Legea societăților nr. 31/1990

  • Art. 7:
    Actul constitutiv al societăţii în nume colectiv, în comandită simplă sau cu răspundere limitată va cuprinde:
    (…)
    e) asociaţii care reprezintă şi administrează societatea sau administratorii neasociaţi, datele lor de identificare, durata mandatului, puterile ce li s-au conferit şi dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat;
    (...)

  • Art. 8:
    Actul constitutiv al societăţii pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni va cuprinde:
    (…)
    g) datele de identificare a primilor membri ai consiliului de administraţie, respectiv a primilor membri ai consiliului de supraveghere;
    g1) puterile conferite administratorilor şi, după caz, directorilor, respectiv membrilor directoratului, şi dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat;
    h) datele de identificare a primilor cenzori sau a primului auditor financiar;
    i) clauze privind conducerea, administrarea, funcţionarea şi controlul gestiunii societăţii de către organele statutare, numărul membrilor consiliului de administraţie sau modul de stabilire a acestui număr;

  • Art. 81:
    Datele de identificare prevăzute la art. 7 lit. e), respectiv la art. 8 lit.g), g1) și h) includ:
    a) pentru persoanele fizice: numele, prenumele, codul numeric personal şi, dacă este cazul, echivalentul acestuia, potrivit legislaţiei naţionale aplicabile, locul şi data naşterii, domiciliul/reşedinţa şi cetăţenia, actul de identitate/paşaportul, seria, numărul, emitentul, data eliberării, perioada de valabilitate;
    b) pentru persoanele juridice: firma, sediul, naţionalitatea, numărul de ordine în registrul comerţului şi/sau codul unic de înregistrare, identificatorul unic la nivel european, potrivit legii naţionale aplicabile.

  • Art. 204:
    • (1) Actul constitutiv poate fi modificat prin hotărâre a adunării generale ori a Consiliului de administraţie, respectiv directoratului, adoptată în temeiul art. 114 alin. (1), sau prin hotărârea instanţei judecătoreşti, în condiţiile art. 223 alin. (3) şi ale art. 226 alin. (2).
    • 2) Forma autentică a actului modificator adoptat de asociaţi este obligatorie atunci când are ca obiect:
      1. majorarea capitalului social prin subscrierea ca aport în natură a unui imobil;
      2. modificarea formei juridice a societăţii într-o societate în nume colectiv sau în comandită simplă;
      3. majorarea capitalului social prin subscripţie publică.
        (…)
    • (4) După fiecare modificare a actului constitutiv, administratorii, respectiv directoratul vor depune la registrul comerţului actul modificator şi textul complet al actului constitutiv, actualizat cu toate modificările, care vor fi înregistrate în temeiul încheierii registratorului de registrul comerțului, cu excepţia situaţiilor stipulate la art. 223 alin. (3) şi la art. 226 alin. (2), când înregistrarea va fi efectuată pe baza hotărârii definitive de excludere sau de retragere.
    • (5) Oficiul registrului comerţului va înainta din oficiu actul modificator astfel înregistrat şi o notificare asupra depunerii textului actualizat al actului constitutiv către Regia Autonomă «Monitorul Oficial», spre a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe cheltuiala societăţii
    • (6) Actul modificator al actului constitutiv al unei societăţi în nume colectiv sau în comandită simplă, în formă autentică, se depune la oficiul registrului comerţului, cu respectarea prevederilor alin. (4), şi se menţionează în acest registru, fără a fi obligatorie publicarea lui în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
    • 7) În forma actualizată potrivit alin. (4) se pot omite numele sau denumirea şi celelalte date de identificare a fondatorilor şi a primilor membri ai organelor societăţii.

 

► Legea nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare

  • Art. 16:
    (1) Actul constitutiv al unei societăţi cooperative trebuie să cuprindă cel puţin următoarele prevederi:
    (...)
    i) numele şi prenumele, codul numeric personal, locul şi data naşterii, domiciliul şi cetăţenia administratorilor, persoane fizice; denumirea, sediul, naţionalitatea şi codul unic de înregistrare ale administratorilor, persoane juridice;
    j) numele şi prenumele, codul numeric personal, locul şi data naşterii, domiciliul şi cetăţenia cenzorilor;
    (...)
  • Art. 40:
    (2) Adunarea generală ordinară are următoarele competenţe:
    (...)
    b) să aleagă preşedintele societăţii cooperative;
    c) să aleagă administratorii şi cenzorii;
    (...)
    g) să hotărască încredinţarea conducerii societăţii cooperative unui director executiv şi să stabilească criteriile de performanţă pentru contractul de administrare;
    (...)

  • Art. 41:
    Adunarea generală extraordinară se întruneşte ori de câte ori este necesar să se ia o hotărâre privind:
    (…)
    m) orice altă modificare a actului constitutiv sau a oricărei hotărâri pentru care este cerută aprobarea adunării generale extraordinare.

  • Art. 44:
    (1) Pentru a fi opozabile terţilor, hotărârile adunării generale se depun în termen de 15 zile de la data adoptării, la oficiul registrului comerţului pentru a fi menţionate în registrul comerţului şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a VII-a. În cazul în care aceste hotărâri implică modificarea actului constitutiv, se poate publica numai actul adiţional cuprinzând textul integral al clauzelor modificate.
    (2) Hotărârile adunării generale nu pot fi executate înainte de a se îndeplini aceste formalităţi.

 

Legea nr. 161/2003: Modificarea actului constitutiv al GIE

  • Art. 122:
    (1) Actul constitutiv al grupului de interes economic stabileşte modul de organizare a grupului, în condiţiile stabilite de prezentul titlu, şi va cuprinde:
    (...)
    g) membrii care reprezintă şi administrează grupul sau administratorii nemembri, persoane fizice ori juridice, puterile ce li s-au conferit acestora şi dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat, precum şi condiţiile în care aceştia pot fi revocaţi;
    (...)
    (2) Orice modificare a actului constitutiv va fi realizată în condiţiile prevăzute la încheierea sa, va fi menţionată în registrul comerţului şi va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a; modificările sunt opozabile de la data publicării.

  • Art. 128:
    Vor fi supuse înregistrării obligatorii, în condiţiile legii, următoarele:
    a) orice modificare a actului constitutiv al grupului, inclusiv orice modificare în componenţa grupului;
    (...)
    d) hotărârea de desemnare a administratorului sau administratorilor grupului, numele/denumirea acestora, menţiunea dacă administratorii pot acţiona individual sau împreună, precum şi încetarea atribuţiilor acestora;

  • Art. 129:
    Grupul de interes economic este obligat să publice integral, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în condiţiile legii:
    (…)
    b) actele modificatoare ale acestuia;

  • Art. 174:
    (1) Actul constitutiv poate fi modificat de membri, cu respectarea condiţiilor de fond şi de formă prevăzute pentru încheierea lui.
    (3) Actul adiţional cuprinzând textul integral al prevederilor actului constitutiv, modificate, se depune la oficiul registrului comerţului şi se menţionează în acest registru. Actul modificator se publică integral în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
    (4) Dacă se aduc mai multe modificări actului constitutiv fie concomitent, fie succesiv, acesta va fi actualizat cu toate modificările la zi şi, în această formă, va fi depus la oficiul registrului comerţului.
    (5) În forma actualizată potrivit alineatului precedent se pot omite numele sau denumirea şi celelalte date de identificare ale fondatorilor şi ale primilor membri ai organelor grupului.
    (6) Omisiunea este permisă numai dacă au trecut cel puţin 5 ani de la data înmatriculării grupului şi numai dacă actul constitutiv nu prevede altfel.

 

II. Dispoziții privind numirea/
schimbarea administratorilor, membrilor organelor de administrare şi/sau de conducere şi de control ori a reprezentanţilor persoanelor juridice care îndeplinesc această calitate

► Legea societăților nr. 31/1990

Societate în comandită simplă

  • Art. 88:
    Administraţia societăţii în comandită simplă se va încredinţa unuia sau mai multor asociaţi comanditaţi.

Societate în nume colectiv

  • Art. 77:
    (1) Asociaţii care reprezintă majoritatea absolută a capitalului social pot alege unul sau mai mulţi administratori dintre ei, fixându-le puterile, durata însărcinării şi eventuala lor remuneraţie, afară numai dacă prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
    (2) Cu aceeaşi majoritate asociaţii pot decide asupra revocării administratorilor sau asupra limitării puterilor lor, afară de cazul în care administratorii au fost numiţi prin actul constitutiv

Societate pe acțiuni pe acțiuni

  • Art. 111:
    (2) În afară de dezbaterea altor probleme înscrise la ordinea de zi, adunarea generală ordinară este obligată:
    (...)
    b) să aleagă şi să revoce membrii consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere, şi cenzorii;
    (...)

  • Art. 1371:
    1) Administratorii sunt desemnaţi de către adunarea generală ordinară a acţionarilor, cu excepţia primilor administratori, care sunt numiţi prin actul constitutiv.
    (…)
    (4) Administratorii pot fi revocaţi oricând de către adunarea generală ordinară a acţionarilor. În cazul în care revocarea survine fără justă cauză, administratorul este îndreptăţit la plata unor daune-interese.

  • Art. 153:
    (1) Prin actul constitutiv se poate stipula că societatea pe acţiuni este administrată de un directorat şi de un consiliu de supraveghere, în conformitate cu prevederile prezentei subsecţiuni.
    (2) Actul constitutiv poate fi modificat în cursul existenţei societăţii prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acţionarilor, în vederea introducerii sau a eliminării unei astfel de prevederi.
    (3) Prevederile prezentei legi privitoare la cenzori nu sunt aplicabile societăţilor care optează pentru sistemul dualist de administrare.

  • Art. 1531:
    (1) Conducerea societăţii pe acţiuni revine în exclusivitate directoratului, care îndeplineşte actele necesare şi utile pentru realizarea obiectului de activitate al societăţii, cu excepţia celor rezervate de lege în sarcina consiliului de supraveghere şi a adunării generale a acţionarilor.
    (2) Directoratul îşi exercită atribuţiile sub controlul consiliului de supraveghere.
    (3) Directoratul este format din unul sau mai mulţi membri, numărul acestora fiind totdeauna impar.
    (4) Când este un singur membru, acesta poartă denumirea de director general unic. În acest caz, dispoziţiile art. 137 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
    (5) În cazul societăţilor pe acţiuni ale căror situaţii financiare anuale fac obiectul unei obligaţii legale de auditare, directoratul este format din cel puţin 3 membri.

  • Art. 1532:
    (1) Desemnarea membrilor directoratului revine consiliului de supraveghere, care atribuie totodată unuia dintre ei funcţia de preşedinte al directoratului.
    (2) Actul constitutiv determină durata mandatului directoratului, în limitele prevăzute la art. 15312.
    (3) Membrii directoratului nu pot fi concomitent membri ai consiliului de supraveghere.
    (4) Membrii directoratului pot fi revocaţi oricând de către consiliul de supraveghere. Actul constitutiv poate prevedea că ei pot fi revocaţi şi de către adunarea generală ordinară a acţionarilor. Dacă revocarea lor survine fără justă cauză, membrii directoratului sunt îndreptăţiţi la plata unor daune-interese.
    (5) În caz de vacanţă a unui post de membru al directoratului, consiliul de supraveghere va proceda fără întârziere la desemnarea unui nou membru, pe durata rămasă până la expirarea mandatului directoratului.

  • Art. 1536:
    (1) Membrii consiliului de supraveghere sunt numiţi de către adunarea generală a acţionarilor, cu excepţia primilor membri, care sunt numiţi prin actul constitutiv.
    (2) Candidaţii pentru posturile de membru în consiliul de supraveghere sunt nominalizaţi de către membrii existenţi ai consiliului sau de către acţionari.
    (3) Numărul membrilor consiliului de supraveghere este stabilit prin actul constitutiv. Acesta nu poate fi mai mic de 3 şi nici mai mare de 11.
    (4) Membrii consiliului de supraveghere pot fi revocaţi oricând de adunarea generală a acţionarilor, cu o majoritate de cel puţin două treimi din numărul voturilor acţionarilor prezenţi.
    (5) Consiliul de supraveghere alege dintre membrii săi un preşedinte al consiliului.

  • Art. 15312:
    (1) Durata mandatului administratorilor, respectiv al membrilor directoratului şi ai consiliului de supraveghere, este stabilită prin actul constitutiv, ea neputând depăşi 4 ani. Ei sunt reeligibili, când prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
    (2) Durata mandatului primilor membri ai consiliului de administraţie, respectiv al primilor membri ai consiliului de supraveghere, nu poate depăşi 2 ani.
    (3) Pentru ca numirea unui administrator, respectiv a unui membru al directoratului sau al consiliului de supraveghere, să fie valabilă din punct de vedere juridic, persoana numită trebuie să o accepte în mod expres.
    (4) Persoana numită în una dintre funcţiile prevăzute la alin. (3) trebuie să fie asigurată pentru răspundere profesională.

  • Art. 15313:
    (1) Directorii societăţii pe acţiuni, în sistemul unitar, respectiv membrii directoratului, în sistemul dualist, sunt persoane fizice.
    (2) O persoană juridică poate fi numită administrator sau membru al consiliului de supraveghere al unei societăţi pe acţiuni. Odată cu această numire, persoana juridică este obligată să îşi desemneze un reprezentant permanent, persoană fizică. Acesta este supus aceloraşi condiţii şi obligaţii şi are aceeaşi răspundere civilă şi penală ca şi un administrator sau membru al consiliului de supraveghere, persoană fizică, ce acţionează în nume propriu, fără ca prin aceasta persoana juridică pe care o reprezintă să fie exonerată de răspundere sau să i se micşoreze răspunderea solidară. Când persoana juridică îşi revocă reprezentantul, ea are obligaţia să numească în acelaşi timp un înlocuitor.

  • Art. 15319 :
    Consiliul de administraţie va solicita oficiului registrului comerţului înregistrarea în registrul comerţului a numirii directorilor, precum şi a oricărei schimbări în persoana administratorilor sau directorilor. Aceste date se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Aceeaşi obligaţie revine directoratului cu privire la înregistrarea primilor membri ai directoratului şi a oricărei schimbări în persoana membrilor directoratului sau a membrilor consiliului de supraveghere.

  • Art. 159:
    (1) Societatea pe acţiuni va avea 3 cenzori şi un supleant, dacă prin actul constitutiv nu se prevede un număr mai mare. În toate cazurile, numărul cenzorilor trebuie să fie impar.
    (2) Cenzorii sunt aleşi de adunarea generală a acţionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani şi pot fi realeşi.
    (3) Cenzorii trebuie să îşi exercite personal mandatul.
    (4) La societăţile pe acţiuni cu capital majoritar de stat, unul dintre cenzori este, în mod obligatoriu, reprezentant al Ministerului Economiei şi Finanţelor.

  • Art. 1601 :
    Consiliul de administraţie, respectiv directoratul, înregistrează la registrul comerţului orice schimbare a cenzorilor, respectiv auditorilor financiari.

 

Societate în comandită pe acțiuni

  • Art. 189:
    (1) În societatea în comandită pe acţiuni, administratorii vor putea fi revocaţi de adunarea generală a acţionarilor, printr-o hotărâre luată cu majoritatea stabilită pentru adunările extraordinare.
    (2) Adunarea generală, cu aceeaşi majoritate, alege altă persoană în locul administratorului revocat, decedat sau care a încetat exercitarea mandatului său.

Societate cu răspundere limitată

  • Art. 194:
    (1) Adunarea generală a asociaţilor are următoarele obligaţii principale:
    b) să desemneze administratorii şi cenzorii, să îi revoce/demită şi să le dea descărcare de activitate, precum şi să decidă contractarea auditului financiar, atunci când acesta nu are caracter obligatoriu, potrivit legii;

  • Art. 199:
    (1) Dispoziţiile art. 160 alin. (1), alin. (12) şi alin. (2), precum şi ale art. 1601 se aplică în mod corespunzător
    (2) La societăţile care nu se încadrează în prevederile art. 160 alin. (1), adunarea asociaţilor poate numi unul sau mai mulţi cenzori ori un auditor financiar.
    (3) Dacă numărul asociaţilor trece de 15, numirea cenzorilor este obligatorie.
    (4) Dispoziţiile prevăzute pentru cenzorii societăţilor pe acţiuni se aplică şi cenzorilor din societăţile cu răspundere limitată.
    (5) În lipsă de cenzori sau, după caz, de auditor financiar, fiecare dintre asociaţi, care nu este administrator al societăţii, va exercita dreptul de control pe care asociaţii îl au în societăţile în nume colectiv

 

► Legea nr. 161/2003 – Grupul de Interes Economic

  • Art. 157:
    (1) Membrii pot alege, prin vot unanim, unul sau mai mulţi administratori dintre ei, fixându-le atribuţiile, durata însărcinării şi eventuala lor remuneraţie, în afară de cazul în care prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
    (2) Prin vot unanim membrii pot decide şi asupra revocării administratorilor sau asupra limitării puterilor lor, în afară de cazul în care administratorii au fost numiţi prin actul constitutiv.

  • Art. 158:
    (1) O persoană juridică poate fi numită sau aleasă administrator al unui grup de interes economic.
    (2) Drepturile şi obligaţiile părţilor se stabilesc printr-un contract de administrare. În contract se va stipula, printre altele, că persoana juridică este obligată să îşi desemneze unul sau mai mulţi reprezentanţi permanenţi, persoane fizice. Reprezentantul este supus aceloraşi condiţii şi obligaţii şi are aceeaşi responsabilitate civilă şi penală ca şi un administrator, persoană fizică, ce acţionează în nume propriu, fără ca prin aceasta persoana juridică pe care o reprezintă să fie exonerată de răspundere sau să i se micşoreze răspunderea solidară.
    (3) Când persoana juridică îşi revocă reprezentantul, ea are obligaţia să numească în acelaşi timp un înlocuitor.

 

Legea nr. 1/2005 2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare

  • Art. 40:
    (1) Adunarea generală ordinară se întruneşte cel puţin o dată pe an, în cel mult 4 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
    (2) Adunarea generală ordinară are următoarele competenţe:
    (…)
    b) să aleagă preşedintele societăţii cooperative;
    c) să aleagă administratorii şi cenzorii;
    (…)
    g) să hotărască încredinţarea conducerii societăţii cooperative unui director executiv şi să stabilească criteriile de performanţă pentru contractul de administrare;

  • Art. 45:
    (1) Administrarea şi gestionarea societăţii cooperative sunt asigurate de către administratorul unic sau consiliul de administraţie, alcătuit dintr-un număr impar de membri, aleşi prin vot secret pe o perioadă de 4 ani, stabiliţi prin actul constitutiv, în funcţie de complexitatea activităţii societăţii cooperative şi de numărul de membri cooperatori.
    (2) Primii administratori sunt numiţi prin actul constitutiv de către membrii fondatori.
    (3) Numărul membrilor consiliului de administraţie nu poate fi mai mare de 11.
    (4) Numirea şi înlocuirea administratorilor se fac exclusiv de către adunarea generală.
    (…)
    (6) Membrii consiliului de administraţie sau administratorul unic, după caz, îşi încep activitatea numai după ce au semnat contractul de administrare în care sunt prevăzute criteriile de performanţă aprobate de adunarea generală.

  • Art. 46:
    (1) În societatea cooperativă pot fi administratori numai persoanele care au calitatea de membru cooperator şi îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 15. Dacă au fost alese alte persoane, acestea sunt decăzute din drepturi.
    (2) Constatarea decăderii se face de adunarea generală, iar hotărârea se comunică oficiului registrului comerţului în vederea efectuării menţiunilor necesare.

  • Art. 55:
    (1) Preşedintele societăţii cooperative este de drept preşedintele consiliului de administraţie sau administratorul unic, după caz.
    (2) Preşedintele societăţii cooperative asigură conducerea activităţii curente a societăţii cooperative, îndeplinirea hotărârilor adunării generale şi a deciziilor consiliului de administraţie.
    (3) Preşedintele societăţii cooperative este ales dintre acei membri cooperatori care au calităţi manageriale şi experienţă în domeniu.
    (4) Preşedintele societăţii cooperative reprezintă societatea cooperativă în relaţiile cu terţii, în limita atribuţiilor stabilite prin contractul de administrare şi prin actul constitutiv.

  • Art. 56:
    (1) Conducerea societăţii cooperative, cu aprobarea adunării generale a membrilor cooperatori, se poate încredinţa unui director executiv, pe baza unui contract de management în care sunt prevăzute criterii de performanţă; directorul executiv poate să nu fie membru cooperator.
    (2) Directorul executiv este numit de consiliul de administraţie în urma unui concurs, în condiţiile prevăzute în actul constitutiv.
    (3) Administratorii nu pot avea funcţia de director executiv.

  • Art. 57:
    (1) Adunarea generală a membrilor cooperatori ai societăţii cooperative alege 3 cenzori şi tot atâţia supleanţi, dacă prin actul constitutiv nu se prevede un număr mai mare. în toate cazurile numărul cenzorilor trebuie să fie impar.
    (2) În cazul în care societatea cooperativă are până la 50 de membri cooperatori, adunarea generală alege numai un cenzor şi un supleant.
    (3) Cenzorii sunt aleşi de către adunarea generală pentru un mandat de 3 exerciţii financiare.
    (…)
    (6) Nu pot fi cenzori, iar dacă au fost aleşi sunt decăzuţi din mandatul lor, persoanele care fac parte din consiliul de administraţie, soţul, soţia, rudele şi afinii până la gradul al treilea inclusiv, precum şi persoanele cărora le este interzisă funcţia de administrator potrivit prevederilor prezentei legi.
    (9) Situaţiile financiare ale societăţilor cooperative, care intră sub incidenţa reglementărilor contabile armonizate cu directivele europene şi standardele internaţionale de contabilitate, vor fi auditate de către auditori financiari, persoane fizice sau persoane juridice, în condiţiile legii.
    (10) Societăţile cooperative ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului financiar vor organiza auditul intern potrivit normelor elaborate de Camera Auditorilor Financiari din România în acest scop.
    (11) La societăţile cooperative ale căror situaţii financiare anuale nu sunt supuse, potrivit legii, auditului financiar, adunarea generală ordinară a membrilor cooperatori va hotărî contractarea auditului financiar sau numirea cenzorilor, după caz. 

► Legea nr. 566/2004:

  • Art. 27:
    (1) Administrarea cooperativelor agricole este asigurată de către consiliul de administraţie. Consiliul de administraţie este constituit dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puţin de 3 membri, care se aleg prin vot secret de către adunarea generală pe o perioadă de 4 ani. Primii administratori sunt numiţi de membrii fondatori.
  • Art. 29:
    (1) Nu pot fi membri ai consiliului de administraţie membrii cooperatori aflaţi în una dintre situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (4).
    (2) Membrii consiliului de administraţie nu pot fi salariaţi în cooperative agricole. Aceştia vor primi o indemnizaţie stabilită de adunarea generală, în condiţiile legii.
    (21) Pot fi aleşi în consiliul de administraţie membrii cooperatori deţinători de părţi sociale cu o vechime mai mare de 2 ani.
    (22) Orice persoană fizică sau juridică poate fi membru în consiliul de administraţie într-o singură cooperativă agricolă, pe acelaşi sector de activitate şi grad.
    (3) Din consiliul de administraţie nu pot face parte în acelaşi timp soţul/soţia, precum şi rudele şi afinii membrilor până la gradul al treilea inclusiv.
    (4) Membrii consiliului de administraţie au obligaţia să acţioneze de bună-credinţă faţă de interesele generale ale cooperativelor agricole şi ale membrilor cooperatori în virtutea principiilor cooperatiste.
    (5) Adunarea generală a cooperativei agricole poate stabili prin statut cazurile specifice de conflicte de interese pentru membrii consiliului de administraţie, în condiţiile legii. 

  • Art. 31:
    (1)Consiliul de administraţie angajează, în condiţiile legii, un director executiv.

  • Art. 35:
    (1) Preşedintele consiliului de administraţie al cooperativei agricole nu este salariat. EI poate fi remunerat potrivit hotărârii adunării generale.
    (2) Preşedintele cooperativei agricole este ales de adunarea generală şi este de drept preşedintele consiliului de administraţie.
    (3) Preşedintele cooperativei agricole asigură îndeplinirea hotărârilor adunării generale şi a deciziilor consiliului de administraţie.
    (4) Preşedintele cooperativei agricole este ales dintre membrii cooperatori.
    (5) Preşedintele cooperativei agricole reprezintă cooperativa agricolă în relaţiile cu terţii, în limita atribuţiilor stabilite prin actele constitutive.
    (6) Conducerea executivă a cooperativei agricole, cu aprobarea adunării generale a membrilor cooperatori, se poate încredinţa unui director executiv, pe baza unui contract de management/muncă în care sunt prevăzute criterii de performanţă; directorul executiv se subordonează preşedintelui consiliului de administraţie şi poate să nu fie membru cooperator.
    (7) Directorul executiv este angajat în urma unui concurs, în condiţiile prevăzute în actul constitutiv.
    (8) Directorul executiv organizează şi conduce activităţile zilnice ale cooperativei agricole cu scopul îndeplinirii mandatului trasat de consiliul de administraţie.
    (9) Membrii consiliului de administraţie pot prelua atribuţiile specifice funcţiei de director executiv pe o perioadă de cel mult un an.
    (10) Prin statut pot fi stabilite şi alte atribuţii atât pentru preşedintele consiliului de administraţie, cât şi pentru directorul executiv.

SECŢIUNEA 3: Cenzorii

  • Art. 36:
    (1) Adunarea generală ordinară alege, o dată la 4 ani, de regulă dintre persoanele care nu au calitatea de membru cooperator, unul până la 3 cenzori titulari şi unul până la 3 cenzori supleanţi. Nu pot fi aleşi cenzori, iar dacă totuşi au fost aleşi, decad din mandatul lor, salariaţii cooperativei agricole, precum şi soţii/soţiile administratorilor şi rudele acestora până la gradul al treilea inclusiv. În caz de vacanţă, cenzorii supleanţi, în ordinea vârstei, îi înlocuiesc pe cei titulari. Dacă nici cu supleanţi nu se poate completa numărul, cenzorii rămaşi pot coopta unul dintre membrii cooperativei agricole, până la aprobarea lui de către adunarea generală.
    (2) Expertul contabil sau contabilul autorizat care nu este membru al cooperativei agricole îşi poate exercita activitatea în calitate de persoană fizică sau juridică.
    (3) În condiţiile legii, cel puţin un cenzor trebuie să fie expert contabil sau contabil autorizat, ales dintre membrii Corpului experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România.

  • Art. 37:
    (…)
    (6) Mandatul cenzorului încetează prin demisie, revocare sau deces.
    (7) Revocarea cenzorilor se face de adunarea generală, conform prevederilor statutului. 

 

III. Dispoziții privind publicarea în Monitorul Oficial al României

Art. 16 din Legea nr. 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului:
(1)În Monitorul Oficial al României sunt publicate, cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal, după înregistrarea în registrul comerţului, următoarele:
(…)
c)hotărârile adunării generale ale asociaţilor/acţionarilor/membrilor, actele adiţionale ale persoanelor juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, pentru care legea prevede publicarea în Monitorul Oficial al României;
d)hotărârile organelor de administrare şi/sau conducere ale persoanelor juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, pentru care legea prevede publicarea în Monitorul Oficial al României;
e)alte acte ale persoanelor juridice, supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, pentru care legea prevede publicarea în Monitorul Oficial al României.

Actul modificator al actului constitutiv se transmite, spre publicare în Monitorul Oficial al României, în forma depusă de profesionist.

Potrivit art. 16 din Legea nr. 265/2022, înscrisurile depuse de profesionist, spre publicare în Monitorul Oficial al României, se transmit electronic de către oficiul registrului comerţului către RA Monitorul Oficial, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data înregistrării în registrul comerţului.
Publicarea în Monitorul Oficial al României este o procedură legală obligatorie.
Publicarea în Monitorul Oficial al României şi consultarea acestuia se realizează potrivit Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Înscrisurile menţionate, întocmite în forma cerută de lege, sub sancţiunea respingerii cererii, vor conţine cel puţin următoarele:
- datele de identificare a persoanei juridice;
- numărul şi data adoptării actului;
- condiţiile formale de adoptare a actului;
- obiectul hotărârii/deciziei adoptate;
- numele, prenumele, calitatea şi semnătura persoanelor abilitate să semneze înscrisul.

  • Înscrisurile a căror înregistrare, menţionare sau publicare se solicită la ORCT vor fi tehnoredactate de către solicitant în limba română, vor fi lizibile, fără ştersături sau adăugări, sub sancţiunea respingerii acestora - detalii.
  • Art. 46 din Legea nr. 265/2022:
    (1) Înmatricularea şi menţiunile sunt opozabile terţilor de la data înregistrării lor în registrul comerţului ori de la data publicării înscrisurilor în Monitorul Oficial al României sau în Buletinul electronic al registrului comerţului, acolo unde legea dispune astfel.
    (2) Operaţiunile efectuate de persoana fizică sau juridică înainte de a 16-a zi de la data înregistrării acestora în registrul comerţului nu sunt opozabile terţilor care dovedesc că au fost în imposibilitate de a lua cunoştinţă despre ele.
    (3) Persoana care are obligaţia de a cere o înregistrare nu poate opune terţilor actele ori faptele neînregistrate, în afară de cazul în care face dovada că ele erau cunoscute de aceştia. Terţii sunt întotdeauna în măsură să invoce actele sau faptele cu privire la care nu s-a îndeplinit publicitatea, în afară de cazul în care omisiunea publicităţii le lipseşte de efecte.
    (4) În cazul în care există neconcordanţe între datele înregistrate în registrul comerţului şi cele cuprinse în documentele arhivate în dosarul profesionistului înregistrat în registrul comerţului, prevăzut la art. 8, faţă de terţi prevalează datele înregistrate în registru.
    (5) În cazul documentelor şi informaţiilor publicate în Buletin sau, după caz, în Monitorul Oficial al României, dacă există orice neconcordanţă între acestea şi datele şi documentele înregistrate în registru, acestea din urmă prevalează faţă de terţi.
    (6) În cazul în care neconcordanţa prevăzută la alin. (5) intervine din motive ce nu îi sunt imputabile profesionistului, oficiul registrului comerţului sau, după caz, Regia Autonomă "Monitorul Oficial" va corecta înregistrarea menţiunii din registru, respectiv va republica, în extras, textul rectificat, pe cheltuiala sa, la cererea profesionistului.

 

 

Relaţii cu publicul
Contact ONRC – sediul central
Contacte oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale
E-mail: onrc@onrc.ro
 
Recom online
Tel.: +40213160817 /18/24 interior 206, 207
E-mail: recom@onrc.ro
 
InfoCert
E-mail: infocert@onrc.ro
 
Mass - Media
E-mail: presa@onrc.ro
 
 
 
Nomenclator CAEN
 
 

CAEN (Clasificarea activităților din economia națională) - reprezintă acronimul utilizat pentru a desemna clasificarea statistică națională a activităților economice din România. 

sageata  Nomenclator CAEN
sageata  Conversie CAEN Rev.2 - CAEN Rev.3
sageata  Corespondență CAEN Rev.2 - CAEN Rev.3
 
OUG nr. 41/2016
nou
 
 
privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată, cu modificări, prin Legea nr 179/2017
- adresa de e-mail pentru primire în format electronic a copiei după cartea de identitate: carteidentitate@onrc.ro
- adrese de e-mail pentru comunicare documente de la alte instituții conform art. 21 alin.2 din OUG nr. 41/2016:
 
În vederea îndeplinirii obligațiilor fiscale, contribuabilii pot consulta materialele informative elaborate de ANAF, accessând adresa de Internet:
https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_
contribuabili/servicii_oferite_contribuabililor/
ghiduri_curente
 
Jurisdicții necooperante cu risc de spălare
a banilor și/sau de finanțare a terorismului
 
 
 
Informații privind întreprinderile conform Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 octombrie 2018 privind înființarea unui portal digital unic pentru a oferi acces la informații, la proceduri și la servicii de asistență și de soluționare a problemelor - Single Digital Gateway
 
Conturi IBAN
 
 

Tariful legal poate fi achitat în numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum şi cu
mandat poştal, ordin de plată ... detalii 
 
Contacte autorități publice competente
potrivit art. 123 din Legea nr. 265/2022
 
 
Autorități publice competente privind conformitatea celor declarate potrivit art. 123 din Legea nr. 265/2022 ... află mai multe
 
Certificare SR EN ISO 9001:2015
 
 
 
Egalitate de gen în antreprenoriat
 
 
 
sageata  myportal.onrc.ro   sageata  anaf.ro
sageata  bpi.ro    sageata  monitoruloficial.ro
sageata  portal.just.ro    sageata  Imm.gov.ro
sageata  just.ro    sageata  unbr.ro
sageata  legislatie.just.ro   sageata  uniuneanotarilor.ro
sageata  e-justice.europa.eu    sageata  unpir.ro
sageata  Guv.ro   sageata  ec.europa.eu
     
SOLVIT     
     
Tu Poti Face Lumina
 
Tu Poti Face Lumina
Programul de lucru cu publicul la ghișeu se desfășoară de luni până vineri între orele 09:00-13:00.